Rollen en autorisatie

Deze functionaliteit is terug te vinden onder het menu Bestand->Autorisatie->Rollen.

Rollen vertegenwoordigen een set van privileges. Een privilege is de kleinste eenheid waarop geautoriseerd kan worden. Het kunnen wijzigen van adressen is bijvoorbeeld een privilege, evenals het kunnen lezen/inzien van adressen.
Nadat aan een rol een set van privileges is toegekend kunnen er 1 of meer gebruikers toegekend worden aan de rol. Indien een gebruiker in meer dan 1 rol zit krijgt hij/zij de som van alle rechten van de rollen die aan hem/haar zijn toegekend.

Het inzien en wijzigen van adressen, taken en subtaken.

Een ingelogde persoon bepaalt via het gebiedsfilter welk gebied gefilterd moet worden in het adressen, taken en subtakenscherm.
De AP gebieden die in het gebiedsfilter gekozen mogen worden, zijn bepaald door de AP gebieden die aan de persoon gekoppeld zijn (zie personen scherm of AP gebieden scherm). Hierbij is ook opgegeven of in het gekoppelde AP-gebied gegevens gewijzigd mogen worden of niet door de desbetreffende persoon.

UADMIN privilege

Indien een ingelogde persoon het privilege 'UADMIN' toegekend heeft gekregen heeft deze extra privileges. Zo mogen gegevens van adressen, taken en subtaken ook ingezien en gewijzigd worden indien het betreffende AP gebied niet aan deze persoon gekoppeld is.
Ook mag het Opties scherm onder het menu Extra bediend worden.
Verder mogen taken opnieuw inplanbaar gemaakt worden en mogen de planningskleuren aangepast worden (onder het menu Extra->Plannings kleuren).
In het gebiedsfilter kunnen alle AP gebieden gekozen worden, ook al zijn ze niet gekoppeld.

 

Zie ook:

Standaard functionaliteit in hoofdschermen

Technische details