Deze functionaliteit is terug te vinden onder het menu Bestand->Autorisatie->Rollen.
Rollen vertegenwoordigen een set van privileges. Een privilege is de kleinste
eenheid waarop geautoriseerd kan worden. Het kunnen wijzigen van adressen is
bijvoorbeeld een privilege, evenals het kunnen lezen/inzien van adressen.
Nadat aan een rol een set van privileges is toegekend kunnen er 1 of meer
gebruikers toegekend worden aan de rol. Indien een
gebruiker in meer dan 1 rol zit krijgt hij/zij de som van alle rechten van
de rollen die aan hem/haar zijn toegekend.
Een ingelogde persoon bepaalt via het gebiedsfilter welk gebied gefilterd
moet worden in het adressen, taken en subtakenscherm.
De AP gebieden die in het gebiedsfilter gekozen mogen worden, zijn bepaald door
de AP gebieden die aan de persoon gekoppeld zijn (zie
personen scherm of AP gebieden scherm). Hierbij
is ook opgegeven of in het gekoppelde AP-gebied gegevens gewijzigd mogen worden
of niet door de desbetreffende persoon.
Indien een ingelogde persoon het privilege 'UADMIN' toegekend heeft gekregen
heeft deze extra privileges. Zo mogen gegevens van adressen, taken en subtaken
ook ingezien en gewijzigd worden indien het betreffende AP gebied niet aan deze
persoon gekoppeld is.
Ook mag het Opties scherm onder het menu Extra
bediend worden.
Verder mogen taken opnieuw inplanbaar gemaakt worden en mogen de
planningskleuren aangepast worden (onder het menu Extra->Plannings kleuren).
In het gebiedsfilter kunnen alle AP gebieden gekozen worden, ook al zijn ze niet
gekoppeld.
Standaard functionaliteit in hoofdschermen